Geld lenen van familie

Gepubliceerd op
20 december 2023

Als de kopers van een woning niet voor de gehele koopsom een geldlening van de bank kunnen krijgen, kan een familiehypotheek een uitkomst zijn. Bijvoorbeeld ouders van een koper kunnen op deze manier geld lenen aan een van hun kinderen. Deze familiehypotheek moet, net zoals een geldlening bij een bank, in een overeenkomst of hypotheekakte worden vastgelegd. Hierbij moeten ook afspraken over rente worden gemaakt, welke rente aftrekbaar kan zijn, mits er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Voorwaarden aftrekbare rente bij familiehypotheek

De rente van een eigenwoningschuld is slechts aftrekbaar als de schuld is aangegaan in verband met een eigen woning of voor het verbouwen of onderhouden daarvan. Als is voldaan aan alle voorwaarden die gelden voor een reguliere hypotheek, dan is de hypotheekrente van een familielening ook gewoon aftrekbaar.

De volgende voorwaarden gelden om aanspraak te maken op hypotheekrenteaftrek:

• Je moet de familielening in maximaal 30 jaar tijd aflossen door er maandelijks op af te lossen. Dit houdt in dat het een annuïteitenhypotheek of lineaire hypotheek moet zijn.
  • De voorwaarden moeten schriftelijk worden vastgelegd.

Het is niet verplicht daarvoor langs de notaris te gaan, maar vaak is dit wel verstandig. Dan weet je zeker dat alles goed geregeld is en heb je de afspraken officieel op papier staan, mocht er toch onenigheid ontstaan.

Daarnaast moet de afgesproken hypotheekrente marktconform zijn. Dat betekent dat de hypotheekrente voor de familiehypotheek niet te veel mag afwijken van de rentepercentages die reguliere geldverstrekkers rekenen. De rente mag niet te laag zijn, maar ook niet te hoog. Bovendien dient deze rente daadwerkelijk betaald te worden.

Schenken

Als ouders een familiehypotheek hebben verstrekt aan een van hun kinderen, hoeven de ouders over de ontvangen rente geen belasting te betalen. Ook kunnen zij het bedrag dat het kind jaarlijks aan rente en aflossen betaalt schenken. Het is aan te raden daarbij rekening te houden met het jaarlijkse bedrag dat ouders belastingvrij mogen schenken aan hun kinderen.

Kortom, laat u goed informeren als u een lening bij familie of bij de eigen onderneming wilt afsluiten.

Meer weten over hypotheken? Neem contact met ons op!

Wij staan klaar
voor U!

Wij maken graag tijd voor een vrijblijvend persoonlijk gesprek bij ons op kantoor of bij u thuis. Ook afspraken buiten de reguliere openingstijden zijn geen probleem.

Neem telefonisch contact op via 0541-723971